Persienner og markiser trenger ikke være kjedelige. Hos Norsol finner du skreddersydde, fargerike produkter tilpasset et hvert hjem og enhver smak, inne som ute.

– Folk stenger seg mer og mer inne. De fleste er ikke klar over hva som finnes
av muligheter. Hadde folk visst om sveveplisséen, så hadde de hatt en mye bedre livskvalitet. Det er min inhabile mening, sier markedssjef Krister Nekstad i Norsol. Utviklingen innen solskjerming har kommet langt siden Norsol ble etablert i 1983, som en videreføring av de berømte Høyang-markisene fra Tingvoll på Nord- møre. Nå vil folk ha følelsesprodukter, og stil er viktig.

– Tidligere ville de fleste kundene ha innvendige aluminiumspersienner og de skulle gjerne være hvite. De kunne heises opp og ned og vinkle lyset, men det var det. De nye generasjonene vil ha ulike farger, kvaliteter og stilløsninger. Nekstad understreker Norsols fokus på å ha produkter som matcher både fasade og interiør. Utvalget i dag er stort, folk er blitt mer kresne. Likevel, eller nettopp derfor ønsker Norsol at de skal kunne tilby mer enn det kunden forventer:

– Når kundene åpner kolleksjonsbøkene innen plissé og markiser, er det ikke uvan- lig at vi hører «Oi, hvordan skal jeg klare å bestemme meg?».

Lokalt forankret

Foruten stort utvalg legger Norsol vekt på service. De har folk ute og tar mål og gir råd, og de fleste vil ha produktene ferdig montert.

– Vi er på en måte den siste skredder som kommer rundt «i hver grend», og gjør spe- sialtilpasninger, sier Nekstad. Nøkkelen til Norsols suksess ligger her, ifølge Nekstad. Det fungerer fordi alt produseres i eget hus i Norge, noe som gjør at de har full kontroll på produksjon og kvalitet på varene som produseres.

– Vi har bygget stein på stein, aldri permittert. Lokal arbeidskraft «i en kommune hvor ingen skulle tru at nokon kunne produsere. Det er nok litt av hemmeligheten, sier markedssjefen. Man er samtidig nødt til å følge med
på utviklingen. Nordmenn har blitt mer opptatt av trender, også innenfor noe så i utgangspunktet traust og anonymt som persienner og markiser. Og Norsol har på mange måter vært forut for sin tid: – Utvendige screens, innvendige plissé- gardiner, produkter som bare de siste årene virkelig har blitt populære, har vi produsert i snart 20 år på Møre. I dag ser mange dem som smykker på vinduet sitt. Før var folk mer praktisk innrettede med tanke på solskjerming. I dag spiller følelsene en viktigere rolle.

Svever som et trekkspill

Det mest populære produktet innvendig de siste 5 årene er nettopp plissé: – Det har blitt et «word of mouthprodukt». De brukes til å gjøre boligen vakrere, og interiørbloggere skriver begeistret om dem. Det første du legger merke til når du kommer inn i et rom er jo det som er i vindushøyden, sier Nekstad. Plisségardinen kommer i mange ulike modeller, de er for eksempel fritthengende, de kan slippe inn lys både oppe og nede på vinduet. Den mest brukte er svevemodellen. – Den svever som et trekkspill på midten av vinduet. Den er fin om du har innsyn fra første etasje. Da kan du sette den nedenfra og opp, og få anonymitet, men se ut helt fritt over den.

Uten å løfte en finger

Med utvendig solskjerming kan du dempe sollyset, dempe naboens innsyn, dempe innetemperaturen, avhengig av årstid. Folks behov er forskjellige og her
i nord har vi andre lysforhold en for eksempel i Frankrike eller Spania. Der står sola gjerne så høyt at det i mindre grad brukes solskjermer til lysstyring.
– I Norge vi har en veldig lav sol i januar og februar som skinner rett inn. Da vil man gjerne kunne vinkle bort lyset fra tv, eller når du er på jobben eller når du er hjemme i helgene. Det er også en øken- de grad av motorisering og automatisering. Tidligere gjaldt dette mest utvendig, men nå gjelder dette også innvendige produkter. Ting skal gå av seg selv, tilpas- se seg sol og vind. Folk vil komme hjem til en sval bolig uten å løfte en finger. – Før brukte man jo sveiv. Nå kommer til og med nostalgikerne tilbake og bytter til automatiserte solskjermer, humrer Nekstad.